KEPATUHAN INDIVIDU MEMBAYAR ZAKAT PENDAPATAN DI KOTA LHOKSEUMAWE : SEBUAH KAJIAN EMPIRIS

Mukhlis Mukhlis

Sari


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor apa saja yang mempengaruhi kepatuhan individu membayar zakat pendapatan. Data yang digunakan merupakan data primer yang dirancang dalam bentuk pernyataan kuesioner yang didistribusikan secara acak sebanyak 148 responden. Adapun variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah keimanan, pengetahuan tentang zakat, kepercayaan kepada institusi formal. Metode yang digunakan untuk menganalisis perilaku kepatuhan individu pembayar zakat adalah pendekatan model logit yang dinyatakan dalam bentuk model probabilistik. Hasil pengujian dalam penelitian menunjukkan bahwa faktor yang signifikan mempengaruhi kepatuhan individu membayar zakat pendapatan adalah keimanan, pengetahuan tentang zakat. Sedangkan kepercayaan kepada institusi formal tidak signifikan mempengaruhi kepatuhan individu membayar zakat pendapatan di Kota Lhokseumawe.

 

Kata Kunci: Kepatuhan, Zakat Pendapatan


Referensi


Daftar Pustaka

Al Qur’an

Arief, S. (1993). Metodologi penelitian eko-nomi. Penerbit Universitas Indonesia (UI Press). Jakarta Indonesia.

Badan Baitulmal. (2007). Laporan peneri-maan dan agihan dana zakat, infaq dan shadaqah. Banda Aceh

Fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI) Aceh Nomor 01/1983M/1403H. (1983). Kewajiban membayar zakat jasa. Banda Aceh.

Fatwa Majlis Ulama Indonesia (MUI) Aceh Nomor:01/1994M/1414H. (1994). Nisab zakat jasa. Banda Aceh.

Gujarati, D.N. (2003). Basic Econometrics. 4th Edition. New York: McGraw Hill.

Hailani, M. T. (2005). Fiqh zakat dalam konteks harta semasa. Kertas Kerja yang dibentangkan pada Seminar Zakat Korporat anjuran Pusat Zakat Selangor. Malaysia.

Hairunnizam, W., Sanep, A., dan Mohd. Ali, M.N. (2005). Kesedaran membayar zakat pendapatan di Malaysia. Kertas kerja yang dipersentasikan pada Semi-nar Ekonomi dan Kewangan Islam anjuran Jabatan Ekonomi Awam dan Kewangan Fakulti Ekonomi Universiti Utara Malaysia.

Harun, A.R. (1994). Teknik penarikan sampel dan penyusunan skala. Universitas Padjajaran. Bandung Indonesia.

Ismail, Y., dan Wan Nasyaruddin, W.A. (2006). Zakat perniagaan yang diiktilaf oleh fuqaha dan kesannya apabila dilaksanakan. Dalam Abdul Ghafar Ismail dan Hailani Muji Tahir; Zakat pensyariatan, perekonomian dan per-undangan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi.

Mahmood, Z. (1992). Syarat haul: satu peni-laian terhadap pandangan al Qardawi dalam masalah zakat gaji dan penda-patan profesional. Medium, Vol 2. Universiti Malaya.

Mohd. Ali, M.N, Hairunnizam, W., dan Nor Ghani, M.N. (2003). Kesedaran mem-bayar zakat kakitangan profesional: kajian kes di universiti kebangsaaan malaysia. Dalam Pasca sidang Seminar Dasar Awam dalam Era Globalisasi: Penilaian Semula ke Arah Pemantapan Strategi. Fakulti Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mujaini, T. (2003). Konsep dan pelaksanaan zakat pendapatan masa kini. Kertas kerja dibentangkan di Majlis Taklimat dan Pentauliahan Amil-amil Zakat Fitrah pada 14 Oktober 2003. Melaka. Malaysia.

Nazaruddin, A. W. (1999). Agihan dan manfaat zakat jasa (gaji, pelaburan dan upah kepakaran), kajian kes di propinsi Aceh. Disertasi Program Sarjana Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia.

Qanun Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam Nomor 7 tahun 2004 tentang Pengelolaan zakat.

Sanep, A. dan Hairunnizam, W. (2004). Kesan prestasi agihan oleh institusi formal ke atas kepatuhan membayar zakat. Kertas Kerja yang dipersentasikan pada Seminar Daya Saing Ekonomi dan Sosial ke Arah Pemantapan Pemba-ngunan Ekonomi. Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sanep, A. dan Hairunnizam, W. (2005). Kesediaan berkongsi kekayaan dan kebahagiaan: kajian kes bayaran zakat bagi harta yang diiktilaf. Kertas Kerja yang dipersentasikan pada Persidangan Kebangsaan ke-2 PPSPP.

Sanep, A. dan Hairunnizam, W. (2005). Potensi dan cabaran terhadap perluasaan sumber zakat sektor pertanian. Kumpulan Kajian Ekonomi dan Kewangan Islam Pusat Pengajian Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sanep, A., Hairunnizam, W. dan Adnan, M. (2005). Penswastaan institusi zakat dan kesannya terhadap pembayaran secara formal di malaysia. Kertas Kerja yang dipersentasikan pada Seminar Ekonomi dan Kewangan Islam anjuran Jabatan Ekonomi Awam dan Kewangan Fakulti Ekonomi Universiti Utara Malaysia.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 11 tahun 2006 tentang Pemerintahan Aceh.Diundangkan di Jakarta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 18 tahun 2001 tentang Otonomi khusus bagi provinsi Aceh. Diundangkan di Jakarta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 22 tahun 1999 tentang Pelaksanaan otonomi daerah. Diundangkan di Jakarta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 38 tahun 1999 tentang Pengelolaan zakat.Diundangkan di Jakarta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 tahun 1999 tentang Pelaksanaan syariat islam bagi provinsi Aceh. Diundangkan di Jakarta.

Zamzuri, Z. (2006). Zakat galian: sumber yang diitifaq dan diiktilaf. Dalam Abdul Ghafar Ismail dan Hailani Muji Tahir; Zakat pensyariatan, perekono-mian dan perundangan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.